گردشگري گردشگري .

گردشگري

جزير بالي (بهشت گمشده)

 

 

بالي جزيره‌اي است واقع در كشور اندونزي كه از مراكز گردشگري مهم جهان به شمار مي‌رود.

 

جزيرهٔ بالي با مختصات ۸° ۲۵′ ۲۳″ جنوبي و ۱۱۵° ۱۴′ ۵۵″ شرقي جزو يك رشته‌جزاير است كه در غرب آن جزيرهٔ جاوه در غرب آن و در شرق جزيرهٔ لومبوك واقع شده است. هنرهاي گوناگون همچون رقص، تنديسگري، نگارگري، چرمگري، فلزكاري و بويژه موسيقي سبك گامِلان در اين جزيره در سطح بسيار بالايي قرار دارند.

مردم بالي از تبار نژادي ماقبل تاريخي هستند كه از راه خاك اصلي قارهٔ آسيا در حدود ۲۵۰۰ پ.م. به مجمع‌الجزاير اندونزي كوچ كردند. با پايان گرفتن دوره ماقبل تاريخ و رسيدن هندوها در سال ۱۰۰ پ.م. سفال‌نوشته‌هاي براهمي از آن دوران بدست آمده‌ كه آن را تأئيد مي كنند.

وقتي شاهنشاهي ماجاپاهيت (۱۲۹۳–۱۵۲۰ ميلادي) كه در جاوهٔ شرقي مستقر شد، در سال ۱۳۴۳ يك كوچ‌نشين هم در جزيره بالي برپا كرد. در پي حملات پياپي، شاهنشاهي ماجاپاهيت كمي پيش از ۱۵۰۰ ميلادي، سرنگون شد و اين امر باعث مهاجرت گسترده به بالي گرديد.

بالي همچون جزاير ديگر اندونزي با پيوند دادن دو اقيانوس آرام و هند خود از آب و هواي منحصر به فردي برخوردار گرديده كه باعث شده در فهرست برترين مقاصد گردشگري جهان قرار گيرد. جمعيت اين جزيره حدود 3 ميليون نفر بوده كه اكثرا ساكنان اندونزي هستند اما در سالهاي اخير بدليل رشد فزاينده صنعت توريست مهاجران بسياري از استراليا و اروپا در اين جزيره سكني گزيده و مشغول به كار و زندگي هستند.

بالي از لحاظ آتش فشاني فعال بوده و خاك آن براي كشاورزي بسيار حاصلخيز است. اما معروفترين آتشفشان بالي كوه گودان آگانگ بوده كه «مادر كوه »ها نيز ناميده مي شود. اين كوه آتشفشاني ، فعال بوده و ارتفاعي بيش از ۳۰۰۰ متر دارد.و در شمال و جنوب كوه هاي مركزي اين جزيره زمين هاي بسيار حاصلخيزي براي كشاورزي وجود دارد كه از آن براي كاشت برنج استفاده مي شود. مزارع پلكاني برنج بالي شهرت جهاني داشته و از جاذبه هاي گردشگري منحصر به فرد اين جزيره است.دنپازار ،بزرگترين شهر و مركز اداري اين جزيره ، حدود چهارصد هزار نفر جمعيت دارد. جزيره اندونزيايي بالي داراي گنجينه‌هاي بسياري است: طبيعت زيبا، پوشش گياهي متنوع ودنياي منحصر به فرد زير آب، شاليزارهاي پلكاني برنج ، رودها و آبشارها. اما جالب ترين خصيصه اين جزيره اين است كه در هر فصلي از سال كه باشيم خورشيد هر روز حوالي ساعت6 بامداد در اين جزيره طلوع مي كند.

فواصل هوايي اين جزيره تا جاكارتا حدود 5/1 است،تا سنگاپور و perth در استراليا حدود 5/2 الي 3 ساعت ،هنگ كنگ 5/4 ساعت و تا سيدني و ملبورن حدود 5/5 الي 6 ساعت مي باشد. شهرت ين جزيره در باغهاي ميوه و سبزي و سواحل شني سفيد رنگ آن در جنوب ،شش آتشفشان از غرب تا شرق ،مناظر ديدني ،درياچه ها ،و رود خانه هاي زيبا ي آن مي باشد.پارچه ،پوشاك و صنايع دستي ،مهمترين محصولات اين جزيره بوده و كالاهاي كشاورزي آن شامل چاي ،قهوه ،تنباكو،كاكائو ،مغز نارگيل ،وانيل،فلفل و ميوه و سبزيجات است .

جذابيتهاي گردشگري

 

جاذبه هاي گردشگري و توريستي اندونزي بالي

جزيره بالي پر از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري است. در جزيره بالي كيلومترها سواحل شني و مرجاني، مزراع زيباي پله پله برنج در دامنه ها، آتشفشانهاي فعال با شكوه، غارهاي مرموز و جنگل هاي باراني گرمسيري شاداب وجود دارد كه در كنار نمايشگاهي از جانوران و حيات وحش عجيب و غريب قرار گرفته است. از اين رو مي توان علت اصلي تاسيس پارك ملي بالي برات را فهميد. اما براي بيشتر بازديد كنندگان جاذبه هاي بالي در فرهنگ گوناگون و پيچيده آن نهفته است٬ كه شامل معابد و قصرهاي خيره كننده، موسيقي گاملان و رقص هاي سنتي است كه از حماسه هاي هندو مانند: رامايانا الهام گرفته شده همچنين صنعتگران بالي بيشتر به خاطر نقاشي هاي تزئيني، پيكره هاي سنگي، منبت كاري٬ ظروف نقره و منسوجات بسيار زيبا مشهور گرديده اند. ميراث منحصر به فرد جزيره را مي توان در موزه هايي چون: موزه هنر آگونگ راي، موزه هنر نكا و موزه پوري لوكيسان نيز يافت.

جاذبه باتوبولان

در راه رسيدن به باتوبولان و دركنار جاده مجسمه هاي سنگي زيادي قرار دارد.همچنين مجسمه خدايان و شياطين بسياري بر روي نماي خانه هاي سنگي كنده كاري شده اند. توريست ها ميتوانند از كارگاه هاي مجسمه سازان نيز بازديد بعمل آورند.

جاذبه كشتزارهاي برنج

هوا چه آفتابي و درخشان باشد، چه ابري و تيره، ديدن كشتزارهاي برنج بين كانديداسا و آملاپورا كه يكي از زيباترين صحنه هاي باليست خالي از لطف نيست.

جاذبه كوتا

اين دهكده كه محلي جذاب براي جوانان محسوب مي شود، ساحلي محبوب براي موج سواري است و چون رو به سمت غرب وافع شده، غروب هايي بسيار زيبايي دارد. اين دهكده مملو از رستوران ها، مغازه ها و امكانات ديگر براي توريست هاست. در كوتا هنرمندان بسياري براي توريست ها موسيقي محلي بالي را مي نوازند.

 

جاذبه جيانيار

شهر جيانيار زماني مركز قدرت و پادشاهي بالي بوده اما در حال حاضرتخصص مردم جيانيار بافتن نوعي پارچه به نام ايكات است كه مردم بالي به صورت سنتي آن را مي پوشند.

جاذبه كرتا گوسا

كرتا گوسا در قلب سماراپورا واقع شده و نام آن از لغت سانسكريتي كرتا به معني آرامش و گوسا از لغت گوسيتا به معناي اعلان گرفته شده.است اين سالن دادگستري قرن هفدهم كه پادشاه كلانگ كونگ متد براي وضع قانون، محاكمه و مجازات از آن استفاده ميكرده در محوطه اي بسيار زيبا واقع گرديده و سقف زيباي داخل آن، نقاشي هايي بسيار نفيس را در خود جاي داده است.

 

مركز هنري بالي

اين مركز ، مجموعه اي از ساختمان‌هاي چوبي به سبك سنتي شامل آثار هنري اهالي بالي در عصر معاصر، ماسك‌هاي چوبي، حكاكي‌ها و نقاشي‌ها است و همچنين داراي تعدادي فروشگاه‌هاي سوغاتي است كه در آنجا، كارهاي هنرمندان بومي با قيمت ثابت به فروش مي‌رسند.

موزه جزيره بالي

اين موزه يكي از بهترين‌ موزه ها در اندونزي است و مجموعه‌ با‌شكوهي از حكاكي‌هاي مزين، ماسك‌هاي نقاشي شده، عروسك‌هاي خيمه‌شب‌بازي، ظروف سفالي ، منسوجات و ديگر آثار هنرمندان مشهور اهل بالي را شامل مي گردد و در محوطه‌اي محصور به خوبي از آنها نگهداري مي‌شود.

كاخ‌هاي تاريخي «بالي»

مقامات گردشگري اندونزي قصد دارند چند كاخ تاريخي در «بالي» را در آينده نزديك به جاذبه‌هاي جديد گردشگري تبديل كنند. اين كاخ‌ها كه از آنها به عنوان يادگارهايي از فرهنگ بالي نام برده شده، قدمتي چند صد ساله دارند و متعلق به خانواده‌هاي سلطنتي و يا تجار بزرگ بالي هستند.

قرار است در اين كاخ‌ها غذاهاي محلي براي گردشگران سرو شود، آثار تاريخي بالي به نمايش درآيند و فرهنگ غني اين جزيره نيز به گردشگران معرفي گردد. از سوي ديگر اقداماتي نيز در جهت مرمت اين كاخ‌ها كه تعدادي از آنها در شرايط خوبي قرار ندارند در دست اقدام است و پيش‌بيني مي‌شود اين كار قدمي باشد در جهت رشد بيشتر گردشگران بالي.

بالي در سال ۲۰۱۲ ميزبان بيش از سه ميليون گردشگر خارجي بود كه مي‌توان آن را ركوردي جديد در جذب گردشگران خارجي به اين جزيره دانست.

 

آتشفشان كينتاماني و درياچه باتو

در ميان دو آتشفشان كينتاماني و آگونك درياچه زيبايي به نام باتور بوجود آمده كه زيبايي اين مندطقه را دوچندان كرده است. جالب اينجاست كه اين دو آتشفشان هنوز فعال بوده و بوميان اين منطقه از گدازه ها و سنگهاي سرد شده اين آتشفشان براي ساخت منازل خود استفاده ميكنند. رسيدن به اين نقطه از كوتا تقريبا دو تا سه ساعت بطول خواهد انجاميد. اما در طول مسير از روستاهايي عبور مي كنيد كه بهترين توليدات صنايع دستي و سوغاتيهاي ارزان را دارند . همچنين صرف ناهار در رستورانهاي مشرف به درياچه با منظره قله آتشفشان كينتاماني بسيار مسرت بخش مي باشد. از ديگر ديدنيهاي اين منطقه غار خفاشها مي باشد.همچنين به هنگام بازگشت از مزارع و باغات ادويه بالي بازديد مي كنيد و مي توانيد حتي گران ترين قهوه جهان را موسوم به كوپي لوآك كه محصول پستانداري خارق العاده به همين نام مي باشد را تهيه نماييد.

قايق سواري در تنداب:

قايق سواري در تنداب از محبوب ترين و معروف ترين سرگرمي هايي است كه در بالي وجود دارد. در رفتينگ شما سوار بر قايق هاي مخصوص شده ضمن لذت بردن از هيجان رويارويي با امواج رودخانه ،از ميان جنگل ها، كوهها، دشتها، مزارع، روستا ها و ... گذر كرده وبه تماشاي مناظري مي نشينيد كه با هيچ وسيله ديگري ميسرنمي باشد.

سافاري در بالي:

يكي از بزرگترين باغ وحش هاي آزاد آسياي جنوب شرقي در خارج از شهر دنپاسار در بالي قرار دارد. اين باغ وحش داراي دو بخش اصلي است: يكي محل نگهداري حيوانات وحشي و ديگري پارك آبي كه گونه هاي متعدد از حيوانات دريايي در آن مشاهده مي شود. شما در اين پارك وحش آزاد، به دنياي حيوانات كمياب نزديك شده و تغذيه شير و ببر را از نزديك مي بينيد. اصلي ترين جاذبه اين باغ وحش، محوطه باز آن است كه مي توان حيوانات وحشي را در زيستگاه طبيعي خود ديد. بازديد از اين محل فقط با خودروهاي پارك امكانپذير است. هيجان انگيز ترين بخش بازديد از دنياي وحش زماني است كه گردشگران وارد جنگلي گرمسيري مي شوند كه در آن تمساح ها منتظر آنها هستند. در پارك آبي اين باغ وحش نيز، دلفين ها كه باهوشترين حيوانات دريايي خوانده مي شوند، نمايش هايي را با توپ اجرا كرده ،آواز خوانده، گردشگران را بوسيده يا با آنها دست مي دهند.

پارك آبي واتربم:

در اين مجموعه بينظير كه شعبه اي از پاركهاي زنجيره اي و بين المللي واتربوم است استخرهاي بزرگ و كوچك، چندين نوع سرسره ،Lazy River ، آبي استخر و بازي هاي مخصوص بچه ها، زمين بازي )پينگ پونگ، فوتبال دستي( و رستوران هاي مختلف وجود دارد كه مي شود با آرامش كامل و دركنار تمامي اعضاي خانواده از آنها استفاده كرد. تفريحات اين مجموعه آنقدر زياد ، متنوع و هيجان انگيز است كه مي شود يك روز كامل را در آن گذراند.

 

منطقه اوبد:

اين منطقه كه شامل روستاها و محلات مسكوني متعدي است بسياري از زيبائيهاي جزيره بالي را در خود جاي داده است. اين زيبائيها شامل جنگل ميمون ها، درياچه ي براتان، و معبد آبي اولون دانو، غار فيلها ، معبدهاي باستاني متعدد، باغ وحش بسيار زيباي بالي ، پارك فيلها و تعدادي موزه و خانه هنر مي گردد. مزارع پلكاني برنج بالي هم كه از زيبائيهاي اين منطقه برشمرده مي شوند در مسير اين روستا به چشم مي خورد.

 

جنگل ميمونها

بازديد از جنگل ميمونها در اين منطقه را خصوصا" اگر كودكان با شما هشستند هرگز فراموش نكنيد .در اين جنگل حدود 500 ميمون از انواع مختلف كه در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند نگهداري ميشود. اگرچه ميمونها بسيار فضول و پر رو به نظر ميرسند اما حيوانات بسيار باهوش،عاطفي و دوست داشتني هستند.

اين پارك در بنياد گردشگري جهاني به رسميت شناخته شده است. هدف اصلي مسئولين پارك آموزش به عموم مردم براي حفظ طبيعت و جنگل ها و حيوانات مخصوصا ميمون ها است كه در اين محيط ها زندگي مي كنند. ميمون هايي كه در اين جنگل حفاظت مي شوند به درازدم معروف هستند . كه نام علمي آنMacaca است.

اصولا در جزيره بالي ميمون ها حيوانات مقدسي هستند و اين جنگل هم به نوعي يك جنگل مقدس به شمار مي آيد و معابد زيادي هم در اين پارك وجود دارد كه مقدس بودن اين پارك جنگلي را براي اهالي جزيره بالي دوچندان مي كند.

 

بانجي جامپينگ:

يكي از تفريح هاي لذت بخش كه در بالي مي توان انجام داد، بانجي جامپينگ است. در جزيره زيباي بالي دو مجموعه بانجي مشغول به ارائه خدمات به علاقه مندان مي باشند كه هردو با استانداردهاي جهاني و رعايت كليه موارد ايمني فعاليت مي نمايند. پريدن از ارتفاع 62 متري تجربه اي فراموش نشدني براي هر آدم ماجراجو مي تواند باشد . همچنيني منظره اي كه در راه )از بالاي سكو تا سطح آب است ( مي بينيد بسيار زيبا و رويايي است و جالب تر اينكه احتمالا تماس كوتاهي هم با آب در انتهاي مسير خواهيد داشت تا تجربه برخورد با زمين را هم داشته باشيد. در ضمن امكان پرش در شب و زير نور ماه و همچنين برگزاري يك جشن كوچك با همراهان به افتخار زنده بودنتان وجود دارد . از عمليات شجاعانه اي كه انجام داده ايد عكس و فيلم به شما هديه مي دهند و در خاتمه يك تي شرت با نشان بانجي جامپ هم دريافت مي كنيد.

 

اسپا سنتر:

يك مركز اسپا در بالي خدماتي همچون آرايش صورت، آرايش مو، مانيكور، پديكور، ماساژ بدن، ماساژ پا، ماساژ ماهي و … را در كنار هم به شما ارائه مي دهد. در بالي مراكز اسپاي بسياري وجود دارد كه از بين آن ها مي توان به Anika كه در نزديكي فرودگاه اشاره كرد. خدمات اين مركز شامل آرموتراپي ماساژ ، ماساژ بالينيز، ماساژ كمر، گردن و شانه و ماساژ ويژه و بسياري از انواع ديگر است.

فيش اسپا يا دكتر ماهي يكي از تراپي هاي بي نظير است كه شما مي توانيد در بالي تجربه كنيد. روش درمان اين گونه است كه پاهاي فرد داخل حوضچه اي با آب گرم قرار مي گيرد كه داخل آن ماهي هايي به طول 3تا 4 سانتي متر و بدون دندان قرار دارد. اين ماهي ها به پوست فرد حمله مي كنند و شروع به مكيدن پوست مي كنند و لايه رويي را مي خورند. اين كار باعث از بين رفتن سلول هاي مرده پوست مي شود. آب حوضچه بعد از هر بار استفاده تصفيه مي شود تا ميكروب ها به نفر بعدي انتقال پيدا نكند. فيش اسپاهاي بسيار متعددي در تمامي بازارها و مراكز توريستي بالي موجود است.

 

معابد بالي

اگرچه اندونزي بزرگترين كشور مسلمان جهان مي باشد ولي جالب است بدانيد كه دين رسمي مردم جزيره بالي هندو بوده و تا حدود بسيار زيادي با هندوئيزمي كه در هند رواج دارد متفاوت است. به همين دليل معابد زيبايي در بالي ساخته شده است. بازديد از معابد بالي مانند معبد مادر كه در منطقه بساكيه قرار گرفته و بزرگترين معبد هندو در بالي است را هرگز نبايد فراموش كرد. اين معابد كه بخش عظيمي از فرهنگ و تاريخ بالي را در بر گرفته اند امروزه از جذابيتهاي بسيار مهم و ارزشمند توريستي بالي به شمار مي آيند كه در زير به شرح مختصري از آنها پرداخته شده است :

 

معبد مادر

اين معبد در ارتفاع 1222 متري از سطح دريا و در كوهپايه آتشفشان آگونگ در منطقه بساكيه واقع گرديده است. اين معبد مقدسترين معبد هندو در بالي و به اعتقاد هندوان قديمي ترين معبد نيز مي باشد. معبد مادرتوسط پله هايي كه از دروازه هاي جداگانه به حياط ميرسند زيبا تر هم شده است. در اطراف سه معبد اصلي شيوا، برهما و ويشنو، ۱۸ جايگاه مقدس قرار دارد. باز ديد از اين معبد در صبحگاهان و قبل از رسيدن گردشگران هنگاميكه خدايان شيوا ، ويشنو و برهما هنوز در خواب خوش مي باشند توصيه ميگردد.

 

معبد تانالوت

يكي از مهمترين معابد افسانه اي بالي به شمار مي آيد. اين معبد در ۴۵ كيلومتري كوتا و در سواحل غربي جزيره بالي بر فراز شبه جزيره كوچكي كه به هنگام مد ارتباط خود را با خشكي از دست داده و تبديل به جزيره اي زيبا ميگردد واقع شده است. بازديد از اين معبد در صورتي ميسر است كه دريا در حالت مد بوده و شما قادر به عبور از راهي كه به آن منتهي ميگردد باشيد. همچنين در اطراف محوطه خارجي اين معبد نيز بازار مكاره اي بسيار خوش رنگ و لعاب خوش آمد گوي شما است كه ميتوان در آنجا خستگي راه را از تن شست.

 

معبد اولون

معبدي آبي كه در سواحل درياچه براتان و در كوهستان نزديكي بدوگل واقع شده. اين معبد در گراميداشت دوي دانو، الهه درياچه اي كه ۳۰،۰۰۰ سال پيش توسط فوران آتشفشان پديد آمد ساخته شده است.

 

معبد كهن

معبد كهن قلب مذهبي بسياري از معابد بانگلي است. يكي از بزرگترين مجموعه معابد بالي كه ساخت آن به اوايل قرن يازدهم بر مي گردد. يك درخت بزرگ انجير هندي در حياط اين معبد خودنمايي ميكند.

 

معبد ياپوري پمكوتان (Puri Pemecu Tan):

با قدمت صد ساله حاوي يكي از مجموعه هاي ارزشمند خنجرهاي بومي باستاني، ابزار هاي موسيقي و تنديس هاي هندو است.

 

غواصي و سايتهاي غواصي جزيره بالي

اندونزي متشكل است از ۱۷۰۰۰ جزيره كه از اين تعداد ۶۰۰۰ جزيره مسكوني است. اين جزاير ۱۵ درصد از كل پوشش مرجاني جهان را در بر گرفته اند. بنابراين اگر اين كشور را با ديگر مناطق مساعد غواصي جهان مقايسه نماييم، درخواهيم يافت كه اندونزي با دارا بودن بيش از ۴۰۰۰ گونه از آبزيان، صدرنشين، درياي سرخ با ۱۰۰۰ گونه در مقام دوم و درياي كارائيب با ۴۰۰ گونه در مكان سوم قرار گرفته اند. از اين رو اين كشور به يكي از مهمترين مراكز اكوتوريستي و غواصي جهان تبديل شده است. اما لازم به ذكر است كه اين كشور وسيع داراي بيش از ۵۰۰ دايو سايت مي باشد كه در زير به تعداي از آنها اشاره مي شود:

 

كشتي مغروق US Liberty

اين كشتي ۱۲۰ متري به فاصله فقط ۳۰ متر ازساحل و در عمق ۳ تا۲۸ متري آرميده است. اين شناور مغروق در۱۱ ژانويه ۱۹۴۲ توسط نيروي دريايي ژاپني و با شليك اژدر هدف واقع شد و پس از تلاش بسيار كاپيتان و خدمه براي جلوگيري از غرق شدن در ساحل تولامبن به گل نشست. البته به گل نشستن اين شناور در سال ۱۹۶۳، با فوران آتشفشان گونانگ آگونگ و جاري شدن مواد مذاب به پايان رسيد و به همراه سيل مذاب اين شناور به دريا بازگشت. اكنون بدنه اين مغروق پوشيده از مرجان ها و يكي از زيباترين سايتهاي غواصي بالي مي باشد.

دسترسي به سايت از طريق ساحل به آساني ممكن است. شما در عمق ۲۰ متري شاهد خورشيد ماهيان بسيار بزرگ، باراكودا و ناپليون خواهيد بود. همچنين اين سايت براي غواصي در شب بسيار مناسب است.

 

آموك بي -كندي داسا Amuk Bay - Candi Dasa

به فاصله ۳ كيلومتري جنوب شرق آموك بي – كندي داسا و در عمق ۳۲ متري مجموعه اي از صخره ها و شكافهاي زير آبي به پهناي ۱۰۰ متر به چشم مي خورد. جريان شديد آب (تا ۵ گره) در اين منطقه، غواصي را مختص به افراد با تجربه نموده است. غواصي در جريان شديد دره Tepekong فراموش ناشدني است.

در اين سايت شما كوسه هاي وايت تيپ را به آساني ملاقات خواهيد نمود و در دسته هاي بسيار بزرگ باراكودا ناپديد خواهيد گرديد. در شمال و شرق همين نقطه و در عمق ۲۵ متري سنگفرشي وسيع از مرجانهاي طبقاتي و ماهيان تروپيكال به ميزباني شما نشسته اند. ماهياني از قبيل سنگسر زرد، آنجل و پروانه ماهيان نيز از ساكنان اين ريف بسيار زيبا مي باشند. وسعت ديد در اين سايت ۲۰ متر بوده و اين سايت براي غواصي در تمامي طول سال بغير از ژوئن تا سپتامبر مناسب است.

 

تولامبن Tulamben:

تولامبن در شمال شرقي جزيره بالي قرارگرفته است. در شرقي ترين نقطه تولامبن نيز مشهور ترين سايت غواصي جزيره بالي، ديواره ۶۰ متري تولامبن غواصان را به خود فرا مي خواند. پوشش اين ديواره مرجانهايي بي نظير با قدمت هزاران ساله مي باشند. در عمق ۲۷ متري همين ديواره گرگانيائي به چشم مي خورد كه شايد عكسهايش را در مجلات ديده باشيد. اين گرگانياي عظيم الجثه ۳ مترو نيم ارتفاع و ۲ متر عرض داشته و با رنگ صورتي خود تاكنون ميزبان مليونها مشتاق از سراسر جهان بوده است.

در جنوب شرقي همين ديواره و در عمق ۴۰ متري Batu Kelebit با بهترين وسعت ديد در منطقه، واقع شده است. در اين ريف زيبا نيز شما مي توانيد به تماشاي كوسه هاي سر چكشي بسيار بزرگ بنشينيد. مانتاري ها نيز از ميزبانان شما خواهند بود كه از آبهاي عميق اقيانوس آرام به اينجا مي آيند. شما نيز مي توانيد در تمامي طول سال بغير از دسامبر تا مارس به ديدارشان برويد.

جزاير Nusa Lembongan and Nusa Penida:

در اطراف اين دو جزيره شما مي توانيد بزرگترين آبزيان جهان را ديده و با آنها به غواصي بپردازيد. اين دو جزيره كه در جنوب شرقي بالي واقع گرديده اند نيز از بهترين سايتهاي غواصي بوده و دسترسي به آنها نيز آسان مي باشد. در اينجا خورشيد ماهي اقيانوسي و يا مولامولا را مي توان ديد كه از پلنگتون ها و يا عروس دريايي تغذيه مي نمايند.

 

Ped

در شمال جزيره Nusa Penida نيز Ped مشهورترين سايت بوده و از آنجايي كه جريان آب در اينجا ملايم تر است، مرجانهاي طبقاتي فرصت خوبي براي رشد و گسترش در بستر ۲۰ تا ۴۰ متري اين ناحيه يافته اند. در اين سايت مانتاري ها و شِورون باراكوداها به ميزباني شما آمده و مناظر بديعي را خلق مي نمايند. در بستر همين سايت نيز گرگانيا و اسفنج هاي خارق العاده اي ديده مي شوند. تايتن تريگر، موري ايل ها وآنجل امپراتور نيز از ساكنان اصلي و خاص اين ريف بسيار زيبا مي باشند.

 

Blue point:

اين سايت بسيار زيبا و كم عمق نيز از نقاط بسيار مناسب براي غواصي در شب و اسنوركلينگ در نزديكي جزاير Nusa Lembongan و Nusa Penida مي باشد. در اين سايت شما شانس ملاقات كوسه هاي وايت تيپ، بلك تيپ و همچنين مولامولاها را خواهيد داشت. اين ريف كم عمق ديدنيهاي بيش از عمق ۱۲ متري اش را به شما ارائه خواهد داد. در اين سايت هم شما مي توانيد آزادانه در تمامي طول سال بغير از ماه ژوئن تا سپتامبر به غواصي بپردازيد.

 

اسامي برخي از جاذبه هاي توريستي بالي:

1) Reptile and Crocodile Park

2) Bali Bird Park

3) Bali Butterfly Park

4) Waterbom Park

5) Bali Barat National Park

6) Besakih

7) Gao Gajah

8) Sangeh Monkey Forest

9) Tanh Lot

10) Tirta Empul

11) Gao Lawah (Bat Cave)

12) Gao Karang Sari

13) Puri Semara Pura

14) Taman Ujung Water Palace

15) Puri Agung Royal Bathing Pool

16) Botanical Gardens

17) Blahmantubg Waterfall

18) Gitgit Waterfall

19) Sanur

 

مراكز خريد جزيره بالي

 

كوتا بيچ

كوتا بيچ قبله آمال تمامي بازديدكنندگان بالي است. در اين محله وجود بازارچه هاي سنتي فراوان در كنار شاپينگ مالهاي مدرن هر گردشگري را از كوچك و بزرگ تا زن و مرد بسوي خود جذب مي كند. در اين محل هرچيزي كه به ذهن شما برسد وجود دارد، از بوتيكهاي برندهاي معروف دنيا تا دي وي دي هاي كپي شده . اما فراموش نكنيد كه يكي از مراكز مهم فروش صنايع دستي و سوغاتيهاي زيباي بالي نيز همينجاست ضمنا توقفي كوتاه در يكي از رستورانها، بارها و كافي شاپهاي اين محله نيز كه در كنار هر كوچه و خيابان اين منطقه ۲۴ ساعته پذيراي ميهمانان مي باشند نيز بسيار باصفا است.

هارد راك يكي از معروفترين بار رستورانهاي جهان در اين منطقه واقع گرديده است كه گروه هاي هارد راك زيادي در آن اجرا داشته اند.

از شاپينگ مالهاي معروف اين منطقه نيز كه نسبتا اجناس مرغوب با قيمتي مناسب در اختيار خريداران قرار مي دهند مي توان به ديسكاوري مال و دي . اف . اس اشاره نمود كه در مجاورت ساحل زيباي اقيانوس هند قرار گرفته است. بازديد از مكان سابق نايت كلاب پدي و اداي احترام به قربانياني كه در سال ۲۰۰۲ هدف حمله تروريستي گروههاي خرابكار قرار گرفته و كشته شدند از نظر برخي توريستها كاري است اجتناب ناپذير .

 

كوتا اسكوير

نيز در مركر اين منطقه واقع شده. در اين ميدانگاه و خيابان مربوطه نيز تعداد بسياري بوتيكهاي عرضه كننده برندهاي گرانقيمت جهاني مانند آديداس، بيلابونگ، ريپ كارل و بسياري ديگر قرار گرفته اند. فروشگاه زنجيره اي ماتاهاري نيز در اين خيابان يك شعبه بزرگ دارد.

 

جيمباران

گردشگران به اين منطقه بيشتر بخاطر گوناگوني غذاهاي دريائي سر مي زنند ، اما هنوز هم چيز هاي خوبي براي خريدن در اينجا موجود است . در اين نقطه هنر سفالگران را مي توان از نزديك ديد همچنين معدود بوتيك هاي برند فروشي در اين منطقه وافع گرديده است. مانند: Jenggala - Konderatu ـ Surfer’s Paradise

 

سانور بيچ

در سانور بيچ آن طوري كه خريداران از نظر خريد مي بايست، راضي نخواهند بود. اما در ساحل سانور ميتوان انواع و اقسام البسه شنا و ساحلي را با قيمتي بسيار مناسب تهيه نمود. همچنين در خيابان سانور شما مي توانيد مرواريدهاي بسيار گرانقيمت بالي را از جواهر فروشيهاي اين منطقه با قيمتي بسيار پايين تر بخريد. فروشگاه و سوپر ماركت هارويز نيز در خيابان اصلي سانور و بعد از هتل هايات ريجنسي واقع شده است كه مكاني خوبي براي كمي خنك شدن و شايد اندكي خريد مايحتاج روزانه ميباشد. بعد از هارويز نيز شما با دنيائي از صنايع دستي اين منطقه ، شامل مبلمان ، تابلوهاي نقاشي و سنگهاي بسيار زيباي تراشيده شده با دست رو برو مي شويد كه مي توان به يادگار قطعه اي از آنها را هرچند كوچك به خانه خود برد .

 

اوبد

اوبد، اينجا بهترين جا براي خريد صنايع دستي است. اگرچه صنايع دستي بالي را در هر نقطه اي از اين جزيره مي توان يافت ، اما اينجا مركز عمده عرضه صنايع دستي است كه به دست ساكنين روستاهاي اطراف كه در امتداد جاده منتهي به جنگل ميمونها قرار گرفته اند مي باشد.

 

شاپينگ مال هاي بالي

 

بالي گالريا-گالريا

يكي از گسترده ترين مالها در سطح استراليا ، آسيا و آمريكاست. در گالريا بهترين برندهاي جهاني، عطر ، كيف و كفش و البسه عرضه گرديده و نيز يكي از بزرگترين شعب فروشگاههاي زنجيره اي ماتاهاري و تعداد بسيار زيادي بوتيكهاي ديگر در آن واقع گرديده است. در اين شاپينگ مال كه در نزديكي كوتا و در ميدان امام بنجل واقع شده است شعبه اي از بزرگترين ابزار فروشي جهان يعني ايس هاردوير نيز قرار دارد.

 

ديسكاوري:

يكي از زيبا ترين شاپينگ مالهاي بالي است كه در مجاورت دريا قرار گرفته است. دپارتمان استور سنترو نيز درون همين مجموعه قرار داشته كه مملو از برندهاي جهاني بوده و نيز قيمتهاي مناسبي دارد.رستورانهاي اين مال نيز كه در كنار دريا و در ساحل باز تعبيه گرديده اند بسيار باصفا مي باشند.

 

ماتاهاري

نام مجموعه فروشگاههاي زنجيره اي است كه در سراسر اندونزي شعبه است و ارائه دهنده كليه مايحتاج منزل، سوپرماركت ،البسه و غيره مي باشد. يكي از بزرگترين شعبه هاي اين فروشگاه در دنپازار و ديگري در كوتا اسكوير واقع شده است كه خريد از آن توصيه مي گردد. در اين شعبه كفش و كيف هاي بسيار مرغوبي نيز عرضه مي شود.

 

لوته مارت، ماكرو سابق:

ماكرو نيز نام فروشگاه بسيار بزرگي است كه مشغول به عرضه كليه اجناس از وسايل برقي و الكترونيكي تا ميوه و اقلام سوپرماركت بوده و ساعت كاري اين مجموعه از هفت صبح تا ده شب مي باشد. مجموعه زنجيره اي ماكرو در تمامي كشورهاي آسياي جنوب شرقي و استراليا داراي شعب بسياري است.

 

لي بي پلازا:

اين مال مكان بسيار خوبي براي خريد وسايل ورزشي،الكترونيك و لوازم التحرير مي باشد. اين بازار نيز در دنپازار واقع گرديده است

 

كر فور يا

بزرگترين سوپرماركت زنجيره اي جهان نيز در اينجا داراي شعبه است. اين فروشگاه در خيابان سان ست قرار داشته و از ده صبح تا ده شب باز است.

 

اسامي برخي از مراكز خريد بالي:

1) Denpasar

2) Kuta

3) Sanur

4) Sukawati

5) Ubud

6) Matahari Department Stores

7) Bali Mal Galeria Kuta

8) Galeria Nusa Dua

9) Ramayana Bali mal

10) Legian

11) Seminyak

12) The Bypass

13) Batubulan

14) Celuk

15) Bona

16) Tegalalang

تلفن و اينترنت در بالي:

رومينگ تلفن همراه اول در بالي فعا ل است ولي بدليل گران بودن هزينه استفاده از آن توصيه نمي گردد. شما مي توانيد با تهيه سيم كارت اعتباري كه قيمت بسيار پاييني دارد و شارژ آن با تمام نقاط دنيا مكالمه داشته باشيد. سيستم گوشيهاي ايران با اندونزي يكسان بوده و شما مي توانيد سيم كارت خريداري شده را در گوشي خودتان استفاده نماييد.

اپراتوهاي مختلفي سيم كارت ارائه مي نمايند ولي بهترين آن از نظر پوشش دهي و كم بودن هزينه ، سيم كارت سيمپاتي SIMPATI مي باشد كه مي توانيد براي كاهش هزينه از سيستم تماس اينترنتي آن جهت تماس تلفني با ايران استفاده كنيد. اينترنت معمولا" در همه جاي جزيره بالي رايگان است و شما در اكثر فروشگاهها و مراكز خريد و رستورانها و... مي توانيد از آن استفاده نماييد.

 


برچسب: بالي،تور بالي،تور بالي،جاهاي ديدني بالي ،آداب رسوم بالي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۲۷:۲۰ توسط:علي كاشف موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :